Bra att veta
Vad betyder API (American Petroleum Institutet) en sammanslutning av amerikanska smörjoljeproducenter som bildades i början av 1900 talet för att få en standard för smörjprodukter. För bensinmotorer anges bokstaven S och för diselmotorer bokstaven C.
API  SA  där bokstaven A står för en ren olja utan tillsatser avsedd för bensinmotorer som arbetar under så gynnsamma förhållande att speciella skydd genom tillsatser ej behövs
API CA är då en ren olja avsedd för diselmotorer under samma arbetsförhållande  
Kraven på oljan och tillsatser (additiv) har sedan utvecklats under åren och för varje förändring av dessa tillkommer en bokstav 
EX API SC avsedd för bilmotorer av 1964-1967 års modeller
API SF bilmotorer från 1980 års modell, fortsätter sedan  med SG /1989  SH /1992    
 En olja som har de additiv och den mängd som erfordras kan då ex ha en märkning
API   SE SG SH SJ / CC CE uppfyller då kraven för bilmotorer från 1972-1996 och för diesel motorer från 1961 och nyare
CCMC är en utgången märkning. 
ACEA en sammanslutning av europeiska och vissa amerikanska och japanska biltillverkare
Vissa bilfabrikanter har även egna märkningar
De som ställer krav på motoroljorna är ofta biltillverkaren de vill ha långa serviceintervaller vilket kräver mera och andra tillsatser för att motverkar de kallslam och föroreningar som bildas vid de mycket långa bytesintervaller som nu gäller för nya bilar många tusen mil och ibland flera år mellan service och oljebyten
 
Nya oljor bränslebesparande är ofta av låg friktions typ, för lägre bränsleförbrukning vilket kan försämra kopplingsfunktionen på mc med koppling i olja
 
Viktigt om olja
Var noga vid hantering av ny olja undvik föroreningar , tänk även på att alla additiv som ej erfordras skall betraktas som en förorening

Viskositet
En oljas viskositet kan ha olika benämningar som ISOVG, cST, MM2 men alla betyder samma sak oljans viskositet vid + 40 grader
Benämningen SAE gäller endast för motor och transmissionsoljor och är ingen direkt angivelse för oljan viskositet därför kan en motor olja ex 15W40 ” vara tjockare” ha högre viskositet mot en växellådsolja 75W90 vid + 40 grader det har ingen direkt betydelse när det gäller motor eller växellådsoljor.
För att få en väl fungerande fjädring är det därför av största vikt att veta vilken viskositet den nya oljan har
Om viskositeten anges i SAE anges kan den därför vara mycket varierande, en gaffelolja ( fork oil) 10 W kan då vara tunnare mot samma fabrikats 2,5 W att på dessa grunder få en väl fungerande fjädring är då omöjligt.

Jämförelse ex
Öhlins nr 5 ca 16 cST     Sweedex nr 2 ca 16 cST